Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/1/a/c/gunnarsfilmtips.se/httpd.www/old/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/instagram/admin/includes/class-esf-insta-skins.php on line 111 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/1/a/c/gunnarsfilmtips.se/httpd.www/old/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/instagram/admin/includes/class-esf-insta-skins.php on line 111 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/1/a/c/gunnarsfilmtips.se/httpd.www/old/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/facebook/admin/includes/efbl-skins.php on line 126 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/1/a/c/gunnarsfilmtips.se/httpd.www/old/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/facebook/admin/includes/efbl-skins.php on line 126 Recension Mandela Long Walk to Freedom GG (inkl video)

Recension Mandela Long Walk to Freedom GG (inkl video)

Mandela 2

Produktionsår 2013
Betyg GG
Namn Mandela: The Long Walk to Freedom
Genre Drama
I Skrivande stund På Bio
Skådespelare Idris Elba, Naomie Harris och Fana Mokoena.
Regissör Justin Chadwick
Längd 2h 20min

Historien om Nelson Mandela, hans uppväxt, politiska karriär och livet i och efter fängelset.
Alla enskilda moment är bra, men filmen som helhet fungerar inte riktigt.

Det är inte längre någon nyhet att jag gillar verklighetsbaserade filmer, så jag ska inte tjata mer om det. (men jag gillar verkligen verklighetsbaserade filmer! 😛 )
Jag hade länge sett fram emot den här filmen, både för att den handlar om en stor historisk person och för att det var Idris Elba som skulle spela Nelson Mandela.
Den förväntansfulla känslan avtog dock en aning när jag såg den första trailern för filmen, och istället började en oro växa fram för att filmen skulle bli för smörig, med svulstiga stråkar och uppstyltade scener.
Det blev den som tur var inte. Men däremot var det en del andra saker i filmen som jag upplevde som mindre bra.

Jag gillade alla enskilda moment i filmen; skådespeleriet, regin, fotot och musiken. Allt var bra. Det som inte fungerade för mig var filmens upplägg. Handlingen utspelar sig i kronologisk ordning och man får följa Nelson Mandela från ung pojke, fram till mer eller mindre nutid. Men varje tidsepok/period kändes lite som en inledningsscen, och det gjorde att filmen aldrig riktigt kom igång eller nådde en höjdpunkt, den upplevdes istället tyvärr som lite ”hattig” och ofokuserad.

Personligen tror jag att det hade varit bättre att fokusera på en period i Mandelas liv och stanna upp där. Och om jag jämför ”Mandela: Long Walk to Freedom”, med andra verklighetsbaserade filmer som jag gillar (t.e.x ”12 Years a Slave”, ”Diana” och ”Philomena”), så känns det som att det är just detta som skiljer dem åt. Pga upplägget får den här filmen bara en 2:a. Det är trist, för tro mig, de andra prestationerna i filmen är värda en solid 4:a!Mandela 3