Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/1/a/c/gunnarsfilmtips.se/httpd.www/old/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/instagram/admin/includes/class-esf-insta-skins.php on line 111 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/1/a/c/gunnarsfilmtips.se/httpd.www/old/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/instagram/admin/includes/class-esf-insta-skins.php on line 111 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/1/a/c/gunnarsfilmtips.se/httpd.www/old/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/facebook/admin/includes/efbl-skins.php on line 126 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/1/a/c/gunnarsfilmtips.se/httpd.www/old/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/facebook/admin/includes/efbl-skins.php on line 126 Recension Divergent GGG (inkl video)

Recension Divergent GGG (inkl video)

Divergent 2

Produktionsår 2014
Betyg GGG
Namn Divergent
Genre Science Fiction
I Skrivande stund På Bio
Skådespelare Shailene Woodley, Theo james och Kate winslet
Regissör Neil Burger
Längd 2h 15min

Efter att ”det stora kriget” tagit slut, har man börjat leva efter en ny regel: Alla människor, män och kvinnor, ska delas in i olika grupper. Vilken grupp man hamnar i baseras på personens värderingar och personlighet. Detta avgörs genom en rad tester där personen får veta vilken grupp den bäst skulle passa i, och efter det får individen själv bestämma vilken grupp hen vill tillhöra. När man väl valt en grupp kan man inte ångra sig. Exempel på grupper är: ”de lärda”, ”de hänsynsfulla”, ”naturfantasterna” och ”de tappra”.
Beatrice är en ung tjej, som aldrig riktigt känt att hon passat in hos sin familj. När det blir hennes tur att göra testerna får hon resultat som hon aldrig kunnat vänta sig, och får också reda på att hon från och med nu räknas som en fara för samhället!
Den här filmen tog sig allteftersom… en riktig överraskning!

Att den här filmen bygger på en succeroman (1 av 3 delar) var bara en av de faktorer som gjorde den ganska lik både Twilightfilmerna och Hunger-Games-trilogin.
Förutom detta så var den även lik Harry Potter, fast man hade bytt ut sorteringshatten mot moderna injektionssprutor 🙂
Regissören bakom Divergent heter Neil Burger och han har tidigare regisserat bl.a. ”Limitless” och ”Ilusionisten”, två filmer som jag tycker är ok (på sin höjd).

Det som jag störde mig mest på i den här filmen var upplägget med de olika grupperna. För det första var logiken kring vem som skulle tillhöra vilken grupp lite oklar och det blev än mer krångligt när det visade sig att vissa personer inte tillhörde någon grupp över huvud taget… (jag är helt övertygad om att det är tydligare för dem som läst böckerna, men för mig blev det lite weird…) Det kändes heller inte helt trovärdigt att personer som besatt vissa särskilda kunskaper (så som Beatrice), räknades som en en fara för samhället.

Karaktärerna i filmen hade inte något direkt unikt över sig, utan påminde mycket om karaktärerna i t.ex. ”Beatutiful Creatures”, ”Mortal instruments”, ”Twilight Saga” och ”Hunger Games”. Men sakta, allteftersom att filmen fortlöpte, så började jag dock komma in i historien mer och mer, och jag märkte att jag faktiskt började intressera mig för hur det gick för de olika karaktärerna i filmen. Och ska jag rangordna huvudkaraktärerna i de ovan nämna filmerna, utefter vilka jag fått sympati för, så kommer Beatrice på en solklar andra plats efter Katniss Everdeen :).

Det som gjorde Beatrice eller ”Tris” intressant var, att Shailene Woodley lyckades ge henne ett djup tack vare sin skådespelarinsats. Även om hon inte är någon Jennifer Lawrence så var hon mycket bättre än vad jag förväntat mig.
Överlag så tyckte jag att skådespeleriet var helt ok (att Kate Winslet skulle vara bra var ju ingen direkt överraskning).

Så för att sammanfatta, jag upplevde inte att historiens tema kring samhällsfarliga mulitaskande personer kändes trovärdigt. Slutet i filmen kändes också lite stressigt, trots filmens längd på nästan 2h och 20min. Men på det stora hela måste jag säga att jag blev positivt överraskad :).

Just nu så deltar jag i SF:s tävling om att få jobba som recensent hos dem i sommar.
Tävlingen avslutas den 11:e maj och man kan rösta flera ggr per dag.
Jag skulle bli jätteglad om ni ville rösta på just mig 🙂